Jämföra flyttstädning i Stockholm

flyttstädning Stockholm offert

-Upp till 5 offerter     –     Aldrig bindande     –     Jämför priser på flyttstädning i Stockholm

hela jämföra priser på flyttstädning

Här följer en lista på punkter som kan vara bra att tänka på för den som vill beställa flyttstädning i Stockholm. Många tittar enbart på priset och detta vet en rad flyttstädningsföretag i Stockholm om och sätter ett lågt grundpris. Men man bör även se över vad som ingår och inte minst vad som inte ingår så att man verkligen väljer rätt företag för flyttstäd.

Pris?

Det finns flera olika vägar för städföretagen att räkna ut vad flyttstädningen i Stockholm kommer att kosta. Men det vanligaste är att man utgår från antal kvadratmeter även om det är relativt vanligt att mindre städföretag även anger pris utifrån hur många rum som ska städas. Andra ger enbart offert efter att ha varit på plats och tittat på objektet. Använd uträknaren på hemsidan eller kontakta företaget för att få en offert. Men kom ihåg att priset även speglar faktorerna nedan.

Fast pris eller timpris?

Det är ytterst få flyttstädningsföretag i Stockholm som fortfarande städar med löpande timpris. Kunderna har vant sig vid att få ett fast pris och detta är också vad de flesta rekommenderar. Då behöver det aldrig bli någon diskussion efteråt vad priset landade på. Men valet är öppet.

Vad ingår?

Fråga inte ett städföretag vad som ingår i flyttstädningen.  Det framställer det som att det är mängder av tjänster som ingår vilket visserligen är sant. Men det blir mer intressant när man frågar vad som inte ingår.

Vad ingår inte?

En tjänst som ofta är exkluderad vid flyttstädning är fönsterputsning. Många gånger uppger företagen ett pris med och ett pris utan fönsterputsning. Detta mycket på grund av att detta är en städinsats som många kan göra i förväg innan flytten och att man väljer att göra så för att pressa priset på städningen.

Men det kan även vara att företaget inte städar tvättmaskin, diskmaskin eller vitvaror. En annan möjlighet är att de enbart städar på de ytor de kommer åt och att de med andra ord inte drar fram vitvarorna.

Gå runt i hemmet och se över vilka punkter som du anser vara absolut viktigast. Fråga företaget om det är något som de inte gör och jämför mot dina krav. Men överlag kan man säga att det främst handlar om fönsterputsningen som skiljer företagen åt.

Städgaranti  – men vad gäller?

Att välja ett städföretag i Stockholm som har städgaranti är en stor fördel. Har företaget städgaranti har man som kund rätten att klaga på städningen. Det gäller även kommande hyresgäst. Om man kontaktar städföretaget inom den, enligt avtal, utsatta tiden kommer städföretaget och åtgärdar de missar de gjort i städningen utan att man behöver betala för detta.

Men det är även skillnad på städgaranti och städgaranti. Detta framförallt gällande tidsaspekten. För det första handlar det om hur många dagar som man har på sig att framföra sina klagomål. Vissa har gränsen på 24 timmar efter att flyttstädningen är klar medan andra har en garanti som sträcker sig 3-5 dagar. Vilket behov har du? Hur mycket är det värt att få inspektera städningen i lugn och ro utan att ha tidspressen på sig för att kunna utnyttja garantin?

hela jämföra priser på flyttstädning

 Vid flytt – har de även tillstånd?

Detta är en punkt som extremt få tänker på och gäller enbart de städföretag som både erbjuder flyttstädning och flytthjälp. För att få erbjuda flytthjälp måste företaget enligt lag ha ett yrkestrafiktillstånd. Detta eftersom de enligt reglerna utför sitt yrke till största delen i trafiken och transporterar privatpersoners gods. Om ett företag utför flytthjälp utan att ha detta tillstånd sker det alltså mot lagen vilket resulterar i att godset kan vara oförsäkrat. Frågan är nämligen om ett försäkringsbolag är villig att betala ut ersättning till ett företag som inte följer lagen.

Är det många företag som inte följer denna lag? Ja, när PLUS gjorde en undersökning visade det sig att det var majoriteten av de företag som erbjud denna dubbla flytttjänst.

Uppsägning i förväg

Det är mycket som kan hända vid en flytt som gör att själva flyttdagen skjuts upp någon dag. Av den anledningen kan det vara viktigt att ha möjlighet att säga upp eller åtminstone skjuta upp flyttstädningen några dagar relativt nära inpå städdagen.

Hur många dagar innan städtillfället måste avbokning ske för att man inte ska behöva betala?

Försäkring

Det bör vara en självklarhet att enbart anlita städföretag som har ansvarförsäkring. Det går visserligen att kontrollera via försäkringsbolaget även om det är något omständigt. Det kunden däremot kan göra är att titta på städföretagets hemsida och se om de skriver att de har försäkring. Om det är så har åtminstone kunden handlat i ”god tro” och skulle något hända går det att bevisa att företaget faktiskt har marknadsfört sig med att de har försäkring.

Tillbaka till toppen