Genom att välja ett städföretag med städgaranti skapas en extra trygghet. Så här fungerar det och detta bör du tänka på!
Städgaranti, eller nöjd-kund-garanti, är två begrepp som generellt betyder samma sak. I korthet lovar städföretaget att åtgärda eventuella felaktigheter i utfört uppdrag om kunden anser att städningen inte utförts korrekt.
Med exempel på hur städgaranti appliceras hos ett företags om erbjuder hemstädning i Stockholm förklaras nedan de olika begreppen. Men kom ihåg att alltid granska städföretagens villkor då det kan skilja mellan dem.
Klagomål – inom en viss tidsperiod
Om kunden inte är nöjd med utförd städning behöver städföretaget kontaktas inom 24 timmar och eventuella felaktigheter nämnas. De kommer då till platsen och genomför ytterligare städning, utifrån kundens önskemål, för att kunden ska bli helt nöjd. Men det beror självklart på vad kunden anser varit dåligt utfört.
På deras FAQ anges att de kommmer i ”första hand” kommer och åtgärdar problemet. Det kan alltså finnas andra alternativ. Målet är självklart alltid att kunden ska vara nöjd med utfört arbete.
Kan variera mellan olika städtjänster
Utöver att villkoren kan skilja mellan olika städbolag kan det variera mellan olika tjänster. Som exemplet ovan visar är 24 timmar vanligt på hemstädning. Men på flyttstädning förekommer ofta längre tidsperiod som kunden har på sig för att klaga.
Orsaken är att personerna förväntas befinna sig i hemmet snabbt efter att en hemstädning genomförts. Detta till skillnad mot en flyttstädning då hemmet förväntas stå tomt. Många som genomför en flytt har inte heller tid att åka tillbaka till gamla boendet, och kontrollera städningen, inom 24 timmar.
Inte avtal – men ett löfte
Det är viktigt att förstå vad städgaranti innebär och vilka krav som kunden kan ställa på företaget. En del kunder ser det som ett avtal som innebär att kunden alltid kommer få extrastädning utförd oavsett vad de klagar på. Men så är inte fallet. Även om det finns städgaranti kan det komma till en situation då åsikterna går isär kring vad som ska utföras. Detta på samma sätt som om denna garanti inte finns. Det inte ett juridiskt löfte om att kunden alltid har rätt – utan ett löfte om att städföretaget kommer göra allt de anser vara möjligt för att kunden ska bli nöjd.
Att tänka på:
- Tidsbegränsat
Kontrollera hur snabbt inpå slutförd städning som klagomål måste lämnas in för att städgarantin ska gälla.
- Vad gäller kring garantin?
Det vanligaste är att städföretagen kommer ut till kunden och genomför ytterligare städning. Men det finns även de som erbjuder prisavdrag. Dessutom kan det vara intressant att kontrollera vad som händer om kunden inte är nöjd trots att städföretaget kommit en extra gång och utfört arbetet.
- Är det viktigt?
Städgaranti är en fördel – men hur tungt väger den när städföretag ska jämföras gällande tjänster och priser? Alla seriösa städföretag strävar efter nöjda kunder och skulle en kund inte vara nöjd med utfört arbete försöker de generellt hitta en lösning som alla parter kan vara nöjda med. Det kan vara allt från att ytterligare städarbete genomförs eller avdrag på fakturabeloppet till att en ”städpott” ges till kommande uppdrag.