I en kort undersökning av prisbilden hos olika städfirmor i landet, nämndes Freshhome som ett exempel i Stockholmsregionen. Freshhomes prisuträknare på startsidan uppmärksammades i artikeln, som finns att läsa på Duoservice.se.
Skribenten frågar sig i artikelns inledning vad som är viktigast när det kommer till att välja städföretag. Frågan besvaras av skribenten själv, som är säker på att priset är det mest avgörande – eller i alla fall topp 3 – när det kommer till att välja städföretag.
Samtidigt påpekas det att många troligtvis inte känner till vad det kostar att faktiskt få hemmet städat. Duoservice själva till exempel, lämnar endast en offert på förfrågan från kund. Dock blev de uppmärksammade på att många andra städföretag presenterar priserna på andra sätt.
”Behövde fylla i ett formulär”
I testet som genomfördes jämfördes två städer, Ängelholm och Stockholm. I Ängelholm märktes en tendens av städföretagen att inte annonsera sina priser lika aggressivt som i Stockholm.
Hos två av tre undersökta städföretag i Ängelholm var kunderna tvungna att fylla i ett formulär som sedan besvaras med prisuppgifter. Hos det tredje företaget fanns över huvud taget inte något sådant formulär, varpå Duoservice förutsatte att firman behöver kontaktas via telefon eller mail för att prisuppgifter ska kunna hämtas.
Konkurrensen hårdare i Stockholm
I Stockholm märktes dock en annan nivå på konkurrensen. Även här jämfördes tre olika företag, varav just Freshhome var ett av dem. Skribenten konstaterar att den hårdare konkurrensen märks tydligt bland stockholmsfirmorna – detta genom en mer aggressiv marknadsföring av priserna.
Freshhomes stora prisuträknare på startsidan tas som ett exempel. Det är det första som kunden möter när han eller hon besöker hemsidan. Det här kan jämföras med firmorna i Ängelholm som krävde en manuell offertförfrågan, varav en inte ens hade ett färdigt formulär på sidan.
Priset inte den enda faktorn
Skribenten konstaterar att priset synnerligen är en faktor att räkna med i valet av städföretag. Med det i åtanke skrivs det att en prisuträknare, likt den på Freshhome, eventuellt kommer att innas på Duoservice.se i framtiden.
Dock påpekas det också att priset inte bör vara det enda som presenteras, utan att presentationen av tjänsteutbudet är minst lika viktigt.